De stagiair is allereerst zelf verantwoordelijk voor een succesvolle stage. De stagiair maakt daarvoor een helder plan en neemt het initiatief om dat uit te voeren. Tegelijkertijd is het belangrijk dat de stagiair goed begeleid wordt en in de stageorganisatie de ruimte krijgt om te leren.
Goede begeleiding is belangrijk
Goede begeleiding is belangrijk voor een succesvolle stage. Weliswaar is de stagiair zelf verantwoordelijk voor zijn/haar leerproces, maar ook de begeleiding in de praktijk heeft veel invloed. Zorg in de organisatie voor:
- genoeg leersituaties
- een adequate stagebegeleider
- een goed leerklimaat
Een goed leerklimaat creëren heeft te maken met hoe je als begeleider met de stagiair omgaat. Daarnaast zijn ook andere aspecten belangrijk, bijvoorbeeld: collega’s, ruimtes, spullen, regels en sfeer.
Begeleiden is coachen, adviseren en motiveren
De stagebegeleider heeft als taak leersituaties voor de stagiair te creëren, zodat de stagiair zijn/haar leerdoelen kan behalen. Het begeleiden bestaat uit coachen, adviseren of motiveren. Welke vorm een begeleider kiest, hangt af van het soort stage, de fase in een stage en wat de stagiair nodig heeft.
Houd er rekening mee dat de stage een vorm van competentiegericht opleiden is. De stagiair neemt in principe zelf het initiatief. De stagebegeleider ondersteunt dat proces zo open mogelijk. En is daarbij meer coachend dan sturend.
Begeleiding vanuit school
Iedere stagiair heeft een contactpersoon of coach vanuit de school. Die is betrokken bij de beoordeling en kun je inschakelen bij vragen of problemen rond de stage. De naam van de contactpersoon en zijn contactgegevens staan in de stageovereenkomst met de school.
Trainingen voor stagebegeleiders
Een stagiair goed begeleiden is een vak apart. Gaat iemand in jouw praktijk voor het eerst een stagiair doktersassistent begeleiden? Dan is de basistraining stagebegeleiding van de NvDA een aanrader. Het is een training van 2 dagen, met een combinatie van e-learning en groepstraining.