Agressie en geweld op de werkplek vormen een serieuze bedreiging voor de veiligheid van werknemers, vooral binnen de publieke sector en de zorgt sector. Elke werkgever heeft de verantwoordelijkheid om een veilige werkomgeving te waarborgen, en in Nederland wordt hierop toegezien door de Inspectie SZW.


Gezamenlijk afspraken maken

De burgemeester van elke gemeente is verantwoordelijk voor de veiligheid binnen zijn/haar gemeente, waaronder de aanpak van agressie en geweld. Vanuit Veilige Publieke Taak is nadrukkelijk de regierol van die aanpak bij de burgemeester neergelegd. In de praktijk zal hierbij vele werkzaamheden uitgevoerd worden door medewerkers van de afdeling integrale veiligheid bij de gemeente. Deze afdeling organiseert vele taken in goede samenwerking met de politie.

Zij doen dit niet alleen en hebben hierbij alle hulp nodig van alle organisaties die onder de Veilige Publieke Taak vallen. Denk hierbij aan alle zorginstellingen, de sociale dienst, de politie, de brandweer, ambulancedienst, het openbaar vervoer, woningcorporaties etc. Het is bijna onmogelijk om als afzonderlijke organisatie succesvol agressie en geweld aan te pakken. Wanneer al deze organisaties afspraken maken en kennisdelen, dan is een succesvolle aanpak wel goed mogelijk. Een veroorzaker van agressie en geweld zal dit niet alleen op een plek doen, maar ook bij andere organisaties binnen de publieke taak.

Door zelf duidelijk te stellen wat de norm van acceptabel gedrag is en daarnaast goede afstemming te hebben met andere partijen, kan succesvol opgetreden worden tegen de veroorzakers. En hulp geboden worden aan de personen die dit nodig hebben.
Het kan zijn dat in de afstemming met andere partijen, onderwerpen aan bod komen die conflicteren met de wetgeving rondom de geheimhouding in de zorg. Ook hierover zijn goede en werkbare afspraken te maken voor alle betrokken partijen.

Zo wordt tegenwoordig bijvoorbeeld in de gemeente gewerkt met wijkteams waarin sociale en gezondheidskwesties worden afgestemd rondom personen en gezinnen. Kennisdelen is bij een dergelijke samenwerking een vereiste. Hierover zijn lokaal goede afspraken te maken. Steeds is daarbij maatwerk nodig dat is afgestemd met het OM.

Een ander voorbeeld is een landelijk convenant GGZ / politie / OM gesloten dat in 2012 is afgesloten. In dit convenant is er bewust voor gekozen om zo'n 80% te regelen in het convenant zelf en 20% ruimte te laten voor lokale afstemming. Uit een evaluatie van het convenant in 2014 door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid, blijkt dat de partners hierover zeer tevreden zijn.


Onderwerpen voor afstemming

Mogelijke onderwerpen voor een overleg met alle partijen die onder Veilige Publieke Taak vallen, kunnen zijn:

  • het opzetten van een structureel overleg op beleidsmatig en uitvoerend niveau met vaste contactpersonen;
  • afspraken maken over het doen van aangifte;
  • afspraken maken over prioriteit met alarmering;
  • advies over onveilige situaties in de omgeving;
  • afspraken maken over risico bezoeken;
  • vaste contactpersoon bij het OM inzake overleg m.b.t. de geheimhouding in de zorg;
  • hoe om te gaan met wapens en drugs in de huisartsenpraktijk of post.

Blijf op de hoogte.
Abonneer nu op onze nieuwsbrief.