ssfh-regiotafels-nieuwsbericht

In 2024 organiseerde SSFH weer een reeks regiotafels. Hoewel er nog twee bijeenkomsten op de planning staan, kunnen we toch al spreken van een succesvolle en inspirerende reeks. Deelnemers uit verschillende huisartsenpraktijken en onderwijsinstellingen wisselden waardevolle ideeën uit en kwamen samen tot oplossingen voor vraagstukken waar zij in de praktijk tegenaanlopen. Met deze uitwisseling komen we samen tot concrete actiepunten voor een toekomstbestendige huisartsenzorg. 

Van functiedifferentiatie tot arbeidsproblematiek

In de najaarsreeks van de regiobijeenkomsten, kwam bijvoorbeeld het thema functiedifferentiatie aan bod, hierin werd verkend hoe we binnen de praktijken efficiënter kunnen werken door niet alleen naar diploma’s te kijken, maar juist ook naar competenties en talenten. Dit vraagt om een frisse blik: wat als ‘bekwaam = inzetbaar’ de leidraad zou zijn? Hoe kan dit leiden tot een flexibelere en meer toekomstgerichte praktijkorganisatie? 

Een ander belangrijk gespreksonderwerp was samenwerking tussen praktijken. Met de arbeidsmarktproblematiek die in de zorgsector steeds urgenter wordt, groeit de noodzaak om samen te werken en gezamenlijk innovatieve oplossingen te vinden. Hieruit kwamen waardevolle ideeën naar voren die we verder willen verkennen en mogelijk als concrete acties uitwerken in de toekomst. 

Actiepunten voor de komende periode 

Naast het bespreken van thema's die op regionaal niveau spelen zijn er ook verschillende actiepunten geformuleerd. Hier gaat binnen de regio's aan gewerkt worden, maar er zal ook breder door SSFH aandacht aan worden besteed. Voorbeelden van actiepunten: 

Verdieping van regionale samenwerkingsverbanden

Om de krachten in de regio beter te bundelen, richten we ons op het verdiepen van samenwerkingsverbanden tussen praktijken. Dit kan bijvoorbeeld door meer kennisuitwisseling en het samen inzetten op innovatieve oplossingen, zoals het delen van personeel of het gezamenlijk opleiden van stagiairs. Door deze nauwere samenwerking willen we gezamenlijk de druk op de arbeidsmarkt verlichten en de kwaliteit van de huisartsenzorg behouden. 

Omgaan met Generatie Z 

Met Generatie Z, de jongste generatie medewerkers, bespreken we graag hoe we hen in de zorgbranche kunnen inspireren en behouden. Jongeren van deze generatie hechten veel waarde aan een goede werk-privébalans, flexibiliteit en digitale oplossingen. Op de regiotafels kwamen ideeën naar voren om deze generatie beter aan te spreken, bijvoorbeeld door meer flexibele werkvormen en het gebruik van digitale communicatiemiddelen. Dit is een onderwerp waar we de komende tijd verder op inzetten om hun talenten binnen de huisartsenzorg optimaal te benutten. 

Leermeestertrainingen voor zittende doktersassistenten (DA) 

Een concrete stap is het ontwikkelen van leermeestertrainingen voor zittende doktersassistenten, zodat zij in hun rol als begeleider van stagiairs en nieuwe collega’s goed voorbereid zijn. Door hen te ondersteunen met gerichte training, kunnen zij hun kennis en ervaring effectiever delen en dragen zij bij aan een leerzame en prettige werkomgeving. We zien hier een grote behoefte en werken regionaal aan een trainingsaanbod dat hierop aansluit. 

Arbeidsmarktcampagne voor de huisartsenzorg 

Om nieuwe medewerkers aan te trekken, overwegen we een arbeidsmarktcampagne die de huisartsenzorg als aantrekkelijke werkplek in de spotlight zet. Het doel van de campagne is om meer mensen enthousiast te maken voor de veelzijdige en belangrijke rol die doktersassistenten vervullen in de zorg. Samen met bureau Goals verkennen we de mogelijkheden en bereiden we een campagne voor die breed wordt uitgerold. 

Stroomlijnen van subsidieaanvragen 

Tot slot kwam de behoefte naar voren om het subsidieproces te vereenvoudigen, zodat praktijken gemakkelijk toegang hebben tot beschikbare ondersteuning. Momenteel verkennen we hoe we dit proces overzichtelijker en toegankelijker kunnen maken, zodat praktijken zonder tijdrovende stappen snel gebruik kunnen maken van deze ondersteuning. Een gestroomlijnd proces moet bijdragen aan het versterken van de huisartsenzorg in de regio’s. 

Leerervaringen verbeteren

Ook werd uitgebreid gesproken over de ervaringen van stagiairs en het belang van communicatie en verwachtingsmanagement tussen opleiding en stagebieders. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat zowel de stagiair als de praktijk een goede leer- en werkervaring heeft? Door praktijk en onderwijs dichter bij elkaar te brengen, ontstaan er steeds betere ideeën om deze verbinding verder te verbeteren. 

Kortom, de regiotafels bieden een inspirerende en effectieve omgeving om kennis op te doen, ervaringen te delen en samen aan oplossingen te werken. We kijken ernaar uit om deze succesvolle bijeenkomsten voort te zetten en nog meer verbindingen te leggen tussen praktijk en onderwijs! 

Blijf op de hoogte.
Abonneer nu op onze nieuwsbrief.