Terug naar alle projecten

Werkveld en Onderwijs maken de Match

Doel van het project

Het doel van dit project is een betere match creëren tussen het werkveld en de studenten. Dit uit zich in een aantal subdoelen; minder uitval bij de stages, meer gevulde vacatures en de communicatie tussen werkveld en opleidingen verbeteren. Om de match tussen werkveld en opleiding te verbeteren, wil men in het project de eerstejaars een zo breed mogelijk beeld geven van het vak doktersassistente. Daarnaast willen ze de numerus fixus van de opleiding Doktersassistenten verwijderen per 2023-2024 en een methodiek ontwikkelen om studenten en stageplaatsen te matchen.


Activiteiten

  • Een snuffelstageweek opzetten voor eerstejaars studenten;
  • Een werkveldcommissie formeren met de disciplines die met doktersassistentes te maken hebben;
  • Een gezamenlijke kennisdag organiseren;
  • Praktijkprofielen ontwikkelen en afstemmen op de leerdoelen van de studenten;
  • Verbinding tussen werkveld en opleiding verbeteren d.m.v. gesprekken.

Resultaat

De snuffelstageweek was succesvol en wordt geïmplementeerd als orriëntatieweek in het curriculum. Daarnaast is er een kennisdag georganiseerd op 11 maart 2023, die werd beoordeeld met een 8,3 door de deelnemers. Om het onderwijs en het werkveld dichter bij elkaar te krijgen, is de Werkveldcommissie opgezet. In deze commissie komen allerlei zaken aan bod die het werkveld en het onderwijs dichterbij elkaar kunnen brengen. Als laatste zijn er praktijkprofielen opgesteld wat inzicht geeft voor het onderwijs over wat praktijken kunnen bieden en vragen van de stagiairs. Door deze verschillende aspecten zijn de praktijken, ziekenhuizen en scholen meer met elkaar in verbinding gekomen.



Terug naar alle projecten

Project:
Werkveld en Onderwijs maken de Match

Initiatiefnemer:
Medrie

Samenwerkende partijen
HAP in huisartsenregio’s Flevoland, Zwolle en Hardenberg ROC Deltion College

Subsidiebedrag
€24.875,00

Looptijd
Augustus 2022 - juli 2023

Blijf op de hoogte.
Abonneer nu op onze nieuwsbrief.